24 Ağustos 2011 Çarşamba

New York Üçlemesi


Paul Auster
New York Üçlemsi, Paul Auster'ın okuduğum ilk kitabı. Karakterlerinin dedektifler ve yazarlar olduğu üç roman tek bir kitapta toplanmış. Cam Kent, Hayaletler, Kilitli Oda farklı insanları ve olayları anlatıp tek bir bütünü gösteriyor.
Paul Auster'in dili sade ve anlaşılır, anlatımı akıcı. Hikaye sizi bir anda sarıyor. Okumaya hangi sayfada ara verirseniz verin, hikayeden kopamıyorsunuz.
Betimleme dolu kitaplardan hoşlanmadığım için, az düzeyde nesne tasviri üzerinden, kendimi New York'un kalabalık caddelerinde, yeşil parklarında, yağmurlu akşamlarında veya karlı-güneşli sabahlarında bulmak çok hoşuma gitti.
Dedektifler ve yazarlar üzerinden, büyük şehrin şizoid insanını yorumluyor. Bir bütün olarak üçleme, yalnızlığın, uyumsuzluğun, hem zihinsel hem de fiziksel kayboluşun öyküsü. Bu kayboluş ise yıkımla veya çöküşle değil, özgürleşme ve varoluşla ilintili.
Romanların her birinde hem dedektifleri hem de yazarları bulabilirsiniz. Ancak klasik dedektiflik öyküsü olduğunu söylemek pek mümkün değil. Hikayenin sonunda "her konunun açıklığa kavuşması" kuralına uyulmamış. Tam da bu yüzden, kitabı bitirseniz dahi, karakterler ve olaylar üzerine düşünmeyi bırakamıyorsunuz. 2. ve 3. kitaplardaki göndermelerle, aslında reel ilişki kuramadığınız olaylar ve karakterler sürekli bir bütünlük içinde algılanıyor.
New York Üçlemesi'ni klasik dedektiflik (polisiye değil) romanlarından  ayıran ve beni şaşırtan, etkileyen bir yönü de olayların hiç de tahmin ettiğiniz yönlere doğru ilerlememesi. Tıpkı hayat gibi, tahmin edilemez. Sanki sizin ve yazarın zihninden bağımsız bir akış söz konusu. Olmasını istediğiniz ya da olması gerektiğini düşündüğünüz şeylere yer yok. Tıpkı hayat gibi. Bu yüzden farklı, etkileyici, lezzetli.
Okuduktan sonra kendi yaşam çizgimi düşünmeden edemedim. Farklı zamanlarda, farklı insanlar olup farklı hayatlar yaşadığımı; tüm bu sosyal bağlam dışında kim olduğumu düşündüm. Geçicilik ve değişebilirlik kimilerine güvensizlik duygusu verir; ben ise hafiflik hissettim.
New York Üçlemesi Paul Auster

1 yorum:

  1. İnanmıyorum! İnanmıyorum! Lütfen dükkâna gelip bir bakar mısınız? Okuduğunuz ve yazdığınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil

Çevir/Translate

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...